Je bent oud en je wilt wat

Je pikt ze er altijd zo uit. Phishing mails. Mailtjes die je krijgt van bijvoorbeeld je bank, met het dringende verzoek om je gegevens aan te passen. Alleen komt de mail niet echt van je bank, maar van geslepen criminelen die uit zijn op je centen.

Hoewel, geslepen… Dan zouden de mails wel overtuigender zijn. Zonder spelfouten, om maar iets te noemen. Beter vormgegeven. Afijn, ik ga geen tips geven.

Phishing mails zijn net zoiets als ouderen in reclame. Ja, dat vraagt om enige uitleg. Ouderen in reclames zijn vaak net zo nep als de mailtjes van zogenaamd je bank. Zie je een oudere op tv in felgekleurde, hippe kleding, die zich rennend of op een skateboard voortbeweegt, dan weet je: dit is reclame. De reclameouderen kennen de lauwste woorden uit de straattaal. Ze zijn altijd vrolijk. Altijd gezond. Het lijken wel jongeren. Dat kan kloppen, want ze zijn bedacht en gemodelleerd door de hippe jongens en meisjes van de reclamebureaus. Zo zouden ze zelf wel oud willen zijn. Oud, maar nog helemaal van deze tijd. Volgens de reclamemensen is oud zijn helemaal niet erg, als je maar gruwelijk je best doet om jong te zijn.

Retorische vraag: zouden er ouderen zijn die zich in deze reclames herkennen?

Natuurlijk, reclame en realisme staan mijlenver uit elkaar. Maar een reclamebureau met een wat genuanceerder beeld van ouderen, zou er denk ik veel beter in slagen contact te leggen met deze steeds groter wordende leeftijdsgroep.